Taller d’escacs: anotació de partides, finals i un nou enigma

Aquesta setmana hem treballat alguns  finals de partida, què vol dir fer escac i mat i com fer-ho amb peces bàsiques com la torre i la dama. També hem fet un joc de lluita de cavalls contra peons molt divertit, i finalment un torneig de partides simultànies que ens ha fet pensar de valent.

Aquí teniu un nou enigma i un petit resum dels conceptes fonamentals per poder escriure les partides que juguem:

ENIGMA

(Blanques mouen i fan escac i mat)

ANOTACIÓ DE PARTIDES

Hi ha diferents maneres d’esciure una partida d’escacs. Nosaltres hem treballat la notació algegraica:

Conceptes generals del sistema algebraic

Recordem que el tauler d’Escacs es codifica amb unes lletres i unes xifres:

Per escriure un moviment hem d’indicar en primer lloc la inicial (en majúscula) de la peça que movem i en segon lloc el nom de la casella on va a col·locar-se.

INICIALS DE LES PECES 

A  Alfil
C Cavall
T Torre
D Dama
R Rei

En el cas d’un moviment de Peó no s’ha de posar la seua inicial, directament escriurem el nom de la casella de destí.

Exemple: Observa el següent diagrama

Les blanques juguen el seu Alfil des de la casella f1 a la casella g2. Per tant ho escriurem així: Ag2.

Actualment molts llibre i revistes d’Escacs han canviat les inicials de les peces per figures (dibuixos) de les mateixes.

Signes complementaris per identificar altres situacions del joc.

El coneixement d’aquests signes et pot ajudar quan vulgues reproduir al tauler una partida publicada en un llibre, revista o premsa diària:

X Captura: Quan la peça que es mou fa una captura, s’ha de posar a continuació de la inicial el signe X (ics). Si la peça és un Peó s’indicarà la columna d’on ve. Exemple: Dxd4, cd4+  Escac o Xec: Si quan fem un moviment donem Escac al Rei, s’afegeix a la jugada el signe + (creu). Ab4+. A vegades es posa =

++ Escac i Mat (Xec Mat): Exemple: Dh4++, A vegades es canvia pel signe /= o la paraula mat.

0-0 Enroc curt.

0-0-0 Enroc llarg.

a.p. Captura al pas.

! Bona jugada.

? Jugada fluixa o mala.

!? Jugada interessant.

?! Jugada dubtosa.

En situacions en les que dues peces iguals poden anar a la mateixa casella en la jugada, s’indica a continuació de la inicial de la peça la casella de la que ve, per  hi haver altra peça igual que des d’una altra casella pot anar al mateix lloc.

Exemple d’una partida: Fes-la al tauler i comprova al final amb el diagrama següent si ho has fet bé o no.

Jugada nº Blanques Negres
1 f4 e5
2 fe5 d6
3 fd6 Axd6
4 Cc3 Dh4+
5 g3 Dxg3+
6 hg3 Axg3++
(Font: Escola d'escacs de la XTEC)
Anuncis

Quant a jordibermudez

Mestre d'educació primària a l'Escola Sadako.
Aquesta entrada s'ha publicat en TALLERS i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s